Weggooien, dat doet u toch niet? Weet u soms niet goed wat u moet doen met oude mobieltjes, lege cartridges of oude ansichtkaarten en postzegels? Zamel ze in voor het werk van Kerk in Actie. Daarmee kunnen we samen nog meer mensen in de wereld een mooie toekomst geven.

Postzegels, ansicht- en geboortekaarten
U kunt postzegels en ansicht- en geboortekaarten sparen voor het zendingswerk van Kerk in Actie. Vrijwilligers sorteren de postzegels en ansichtkaarten met veel zorg, kennis en aandacht. Vervolgens verhandelen ze de postzegels via verkoopadressen in Nederland en nationale en internationale beurzen. De ansicht- en geboortekaarten verkopen ze aan verzamelaars op beurzen en bieden ze te koop aan via websites als Marktplaats.

Richtlijnen voor het verzamelen van postzegels en kaarten:
Postzegels ruim uitknippen of afscheuren ( ca. 1cm)
Beschadigde zegels hebben geen waarde. Afweken, tellen en sorteren is niet nodig. Dit wordt door de vrijwilligers gedaan volgens bepaalde richtlijnen.
Ansichtkaarten: kaarten met aan de ene kant een afbeelding en aan de achterzijde ruimte voor adres en postzegel. Dit zijn verhandelbare kaarten, ongeacht de afbeelding. (Bijna) alle dubbele kaarten en enkele kaarten die in een envelop verzonden worden, zijn oud papier. Momenteel is er nog wel handel in dubbele kaarten van Anton Pieck, Voor het Kind en Stichting Kinderpostzegels.

Oude mobieltjes
Veel oude mobieltjes liggen ongebruikt in de kast, terwijl ze geld waard zijn. Kerk in Actie krijgt voor veel mobieltjes maximaal € 3,00. De ingezamelde mobieltjes worden door het bedrijf Eeko nagekeken, zo mogelijk gerepareerd en weer verkocht. De ‘zo goed als nieuw’ gebruikte telefoons worden verkocht via winkels in Oost-Europa, Azie, Zuid-Amerika. In deze landen is het GSM netwerk vele malen betrouwbaarder dan het ‘vaste’ net en is er veel vraag naar de goedkopere recyclede toestellen. Van niet meer te repareren mobieltjes worden op milieuverantwoorde wijze de kostbare grondstoffen verwerkt. Voor meer informatie zie www.eeko.com.

Oude cartridges en lege toners
Wilt u oude cartridges (inktpatronen) en lege toners sparen voor Kerk in Actie? Voor elke bruikbare cartridge (origineel) ontvangt Kerk in Actie een vergoeding van het bedrijf Eeko. Alle merken en typen inkt- en tonercartridges zijn welkom. Het bedrijf Eeko is vooral geïnteresseerd in Hewlett Packard, Canon, Lexmark, Panasonic, Ricoh, Dell en Brother.

Buitenlands en oud Nederlands geld sparen
U kunt buitenlands geld en al het oude Nederlandse munt- en briefgeld sparen voor Kerk in Actie. We verkopen die aan banken, handelaars en verzamelaars.

Waar kunt u inleveren?
In de verzameldozen in de portalen van de kerken of bij één van de diakenen.
U kunt ze ook zelf brengen naar:
Dhr P. Scherpenisse, Stevinlaan 36, 7002 HD Doetinchem

Wat levert het op?