Een bijzonder orgel....

Nolting_2Het orgel in de Protestantse Sint Maartenkerk in Gendringen ademt de sfeer van voorbije tijden. Het is gebouwd in 1840 door de firma Johann Daniel Nolting & Sohn uit Emmerich. De 'orgelmaaker' Nolting was al in de tachtig toen hij samen met zijn stiefzoon Andreas Holland het orgel realiseerde. Hij nam een schat aan ervaring uit de 18e eeuw mee, onder andere de kennis van zijn Franse leermeester Courtain. Het resultaat is een klein maar krachtig, helder en lief orgel met een rijke schakering aan karakteristieke klanken.

Dispositie:

Prestant 8'

Violdagamba 8'

Prestant 4'

Bourdun 8'

Quinttadena 8'

Flötedous 4'

Quint 3'

Octav 2'

Flöte 2'

Cimbal 3fach

Mixtur 3fach

Trompete 8' B / D

Kenmerkend voor de orgels van Nolting is een aangehangen pedaal met korte toetsen en een omvang van slechts anderhalf octaaf (C – f°). In de tweede helft van de 18e eeuw raakte het pedaalspel in onbruik, alleen grote orgels hebben dan nog een – vaak aangehangen - pedaal met de omvang van ruim 2 octaven (C – d¹).

Nolting_4

Nolting_3

Stichting Vrienden van het Noltingorgel te Gendringen

doelstelling

Promotie van het Noltingorgel in de Protestantse Sint Maarten kerk te Gendringen;

Het verwerven van gelden voor de restauratie en het onderhoud van dit orgel;

Het stimuleren van onderzoek naar het leven en werk van orgelbouwer Johann Daniel Nolting.

werkwijze

De stichting publiceert regelmatig over de voortgang met betrekking tot de restauratie en de onderzoeksresultaten van het Noltingorgel;

De stichting organiseert concerten en bijeenkomsten, daarnaast worden opnames van het orgel uitgebracht;

De stichting legt contacten en werkt samen met andere kerken, waar zich eveneens orgels van Nolting bevinden.

bestuur

voorzitter:              Piet ter Burg, Usambaraweg 30,

46419 Isselburg BRD, tel. 0049-2874-901361

secretaris:               Jarik de Graaff, Doetinchemseweg 79,

7051 DP Varsseveld, tel. 0315-243562,

penningmeester:     Wessel Springer, Kapelweg 56,

7065 BB  Sinderen, tel. 0315-617651,

Bankrekening RABObank 13.83.61.029
IBAN: NL55 RABO 0138 3610 29

internet:                 www.pg-gendringen-bontebrug.nl

De Stichting Vrienden van het Noltingorgel te Gendringen is de voortzetting van de 'werkgroep kerkconcerten Gendringen'.

Deze werkgroep heeft de afgelopen jaren  in eigen beheer CD’s uitgebracht. Piet ter Burg bespeelt op deze CD's het Noltingorgel in Gendringen en andere orgels uit de regio. Na de orgelrestauratie in 2013 is een nieuwe CD uitgebracht in samenwerking met dichteres Jenny Jongepier. Zij leest eigen gedichten voor afgewisseld met delen uit de Goldbergvariaties van J.S. Bach (BWV988) door Piet ter Burg. De opname is, zoals bij de oudere CD’s, gemaakt door Atze Douma. De nieuwe CD kost € 10, de oudere CD’s zijn nog verkrijgbaar voor € 5.

Overzicht CD's

1. kerkelijke en wereldse muziek in de 16e en 17e eeuw, Gendringen 2001
  2. J.S. Bach, o.a. kleine orgelmis, Gendringen 2002
  3. J.S. Bach, Fantasia, Canzona, duetten, partita's, Isselburg en Zeddam, 2002